Augmented Reality en content marketing. Van text naar tool

We weten dat consumenten zich naar online verplaatsen: naar verwachting zullen in 2019 meer dan 8.200 winkels sluiten en zullen Millennials en Generation Z binnenkort de grootste consumentengroep uitmaken. Ook wordt verwacht dat zij meer dan 75% van de goederen die zij online kopen terug zullen sturen.

Concurrentie maakt dat er een race is om producten op een meer verleidelijke en informatievere manier te verkopen wat heeft geleid dat veel retailers bij AR en 3D zijn aangekomen, de volgende stap in content marketing.

Augmented reality is next level content marketing

35% van alle concumenten heeft last van de imagination gap. Dat houdt in dat de klant, ondanks alle foto’s op je website, zich een product niet goed voor kan stellen. Hierdoor twijfelen ze over het al dan niet doen van de aankoop. En van twijfel komt uitstel en van uitstel komt….. Met augmented reality neem je die onzekerheid weg en kun je de klant de mogelijkheid geven om producten te ervaren. Thuis, in hun eigen omgeving.

AR en content marketing. Geef de klant een tool in plaats van tekst.

Slimme marketeers gebruiken augmented reality om hun producten direct in de leefwereld van hun klant te plaatsen. Daarmee laat je gewoon zien hoe het werkt. Hoe het voelt om er even omheen te lopen. Of het matcht met je interieur, je garderobe of de kleur van je ogen. Zo neem je in een keer veel twijfels weg. Niet voor niets verkiest liefst 92 procent van alle online shoppers AR productinfo boven een traditionele e-commerce ervaring.

  • Past deze bank eigenlijk wel in ons interieur? Dankzij de ruim 4 miljoen keer gedownloade Place app neemt IKEA deze en andere veel voorkomende twijfels direct weg.
  • Online hoedengroothandel Tenth Street Hats liet klanten hun hoofddeksel virtueel passen met AR, en genereerde zo 74% meer engagement en 33% hogere conversie.
  • LVMH’s make up merk Sephora genereerde direct een conversiestijging van 11 procent met de mogelijkheid om make up in augmented reality op je gezicht te testen.

Download de AR whitepaper voor Marketing en Sales professionals

Augmented reality + Marketing +Sales

AR en Sales: direct een vlijmscherpe offerte

Consumenten met grote plannen voor hun huis lopen vaak meteen tegen een belangrijke vraag aan: past dit eigenlijk wel? Des te omvangrijker de gewenste aanpassing, verbouwing, benodigde montage of investering, des te groter de kans dat jouw potentiële klant hier meteen afhaakt.

Augmented reality sales marketing tools

Geheel onnodig, omdat je deze drempel gemakkelijk kunt wegnemen met augmented reality. Met deze technologie kun je ruimtes en oppervlaktes namelijk ook op centimeters nauwkeurig meten. De benodigde app werkt op elke nieuwe smartphone of tablet. Daarmee meten jouw klanten of verkoopmedewerkers snel en eenvoudig of die nieuwe bank wel in hun huiskamer past. Hoeveel zonnepanelen er op het dak passen, of hoeveel parketdelen er nodig zijn voor de huiskamervloer. De toegevoegde rekenmodule produceert meteen een messcherpe offerte voor aankoop én montage. En dankzij de 3D visualisatie tool kun je zelfs meteen het levensechte eindresultaat laten zien.

AR en marketing case study: Otolift trapliften

TWNKLS Otolift case

Voor Otolift, fabrikant van trapliften, ontwikkelden we een AR sales tool waarmee de consultant direct aan huis een trap op kan meten. Normaal gesproken is dit een tijdrovend proces, nu kost het nog maar een uurtje. Aan de hand van de meting maakt de app een digitaal 3D-model van de trap. De medewerker kan de klant gelijk laten zien hoe de traplift in huis er uit kan komen te zien. En… De applicatie berekend op basis van het 3D model welke onderdelen nodig zijn waardoor de medewerker direct een offerte aan kan bieden aan de klant.

Klanten zien direct het resultaat en krijgen een goed beeld van hoe een lift er
daadwerkelijk, in hun eigen huis, eruit komt te zien. Je hebt maar één kans als je bij de mensen thuis bent. Met de AR sales support tool van TWNKLS benutten we die optimaal. – Andre Ooms , Managing Director, Otolift trapliften

AR en marketing case study: Cannondale fietsen

AUgmented reality marketing TWNKLS

De huidige fietsindustrie is zeer competitief, met de topbedrijven die gebruik maken van de nieuwste materialen en technologieën om fietsen te produceren die voldoen aan de steeds veranderende eisen van de klant. Doordat deze nieuwe ontwikkelingen steeds sneller op de markt komen wordt de de concurrentie steeds strakker en wordt de behoefte aan differentiatie steeds groter.

Omdat Cannondale al meer dan 40 jaar actief is kunnen klanten een grote willekeur aan fietsen meenemen naar hun lokale fietsenwinkel voor een reparatie. Hierdoor wordt er druk uitgeoefend op winkeliers om een rijke kennis te hebben van de industrie, vanhoe die bepaalde fiets is gemaakt, welk jaar het werd geproduceerd, en welk vervangingsonderdeel nodig is.

Cannondale realiseerde zich dat deze achterstand in kennis kan leiden tot een onbevredigende klantervaring kan leiden, en begon onderzoek te doen naar innovatieve manieren om dit gat in de klantervaring te vullen. Cannondale had een tool nodig die de marketingbehoeften van het bedrijf kan vervullen, en zorgen dat voor fietswinkeleigenaren en medewerkers technische begeleiding aanwezig is die nodig is voor het onderhoud. Na onderzoek beschikbare oplossingen, wendde het team zich tot augmented reality.

Ga naar het volgende hoofdstuk: Guided selling. AR als overtuigings tool

Augmented reality toegepast in jouw organisatie?

TWNKLS, a PTC company is een full-service AR-bureau. Rotterdamse no-nonsense gekoppeld met de kracht van een wereldwijde marktleider op het gebied van digitale enterprise transformatie. Samen met jou bepalen we de beste use case voor jouw organisatie, we onderzoeken de technische maakbaarheid en testen snel een eerste versie met jouw klanten. We onderzoeken hoe de oplossing in de bestaande architecturen en processen past, adviseren over governance en voeren de technische realisatie uit. Dit doen wij met standaard services en bewezen methoden. Zie al onze services hier.